Schrijfmotoriek

In groep 3 leren kinderen in een korte tijd schrijven, iets wat de meeste best lastig vinden. Eerst schrijven ze in blokletters en later wordt dit een verbonden schrift. Tijdens het leren schrijven moet een kind op veel verschillende dingen letten; de juiste schrijfhouding, de grootte van de letters, het goed vasthouden van de pen, de afstand tussen letters en woorden en natuurlijk de spelling.

Schrijven moet in één vloeiende beweging gaan, anders krijgt het kind kramp. De vormen van alle 26 letters zijn anders, maar voor kinderen kunnen ze veel op elkaar lijken. Verwarring ontstaat dus snel. Je kind moet veel nieuwe woorden onthouden en kunnen gebruiken, want taal is enorm belangrijk. Schrijven is dus behoorlijk complex en het is logisch dat er wel eens wat mis gaat in de uitvoering van de schrijfbeweging.

Mogelijke uitingen van schrijfproblematiek:

  • Het tempo van schrijven is erg laag
  • Het kind schrijft slordig (niet leesbaar, te weinig ruimte tussen woorden, te groot, te klein etc)
  • Het kind houdt de pen op een vreemde manier vast
  • Het kind schrijft krampachtig en gespannen

Als het niet goed gaat met schrijven, kan dat veel gevolgen hebben. Het kind vindt het niet leuk meer om te schrijven en ook andere lessen die hiermee te maken hebben zoals taal, gaan ze minder leuk vinden. Het is dus belangrijk om deze vicieuze cirkel te doorbreken. De kinderfysiotherapeuten van Kidsense helpen en begeleiden bij deze problematiek.

tekenspullen

Onderzoek en observatie

Wij onderzoeken allereerst de oorzaak van het schrijfprobleem. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan het herkennen van de vormen van de letters, of juist het maken van de fijne bewegingen. Zeker als kinderen weinig plezier hebben in kleuren, knutselen of spelen met klein speelgoed zoals kralen, kan de fijne motoriek achterblijven. Je kind gaat bij ons een stukje tekst overschrijven en de fijne motoriek wordt getest.

Ook vragen we om schoolschriftjes mee te nemen. Er worden vervolgens verschillende testen gedaan om de oorzaak van het schrijfprobleem te achterhalen. Daarnaast kijken we bij kinderen met dyslexie ook of dit misschien verband heeft met de schrijfproblemen.

De behandeling

We stellen een oefenprogramma op en ook de ouders worden geïnformeerd over de verwachtte behandelduur. Er wordt veel met het kind geoefend aan de hand van schijftaken. Hierbij maken we bijvoorbeeld gebruik van teken- en schrijfspelletjes op een tablet. Ook gebruiken we verschillende schrijfmaterialen en papier met verschillende liniëring om zo leesbaar mogelijk en soepel te leren schrijven. Bij GoFysio zijn verschillende grippers, pennen en potloden aanwezig die het kind kan uitproberen.

De kinderfysiotherapeuten proberen in de behandeling zoveel mogelijk in te spelen op de belevingswereld van het kind, om de oefeningen ook leuk te houden voor het kind.

De volgende punten komen o.a. aan de orde:

  • Ontspannen positie van de schrijfarm op tafel.
  • Goede zithouding en goed meubilair.
  • Pengreep en keuze van de juiste pen.
  • Voldoende afwisseling tussen spanning en ontspanning van de pols en van de vingers.
  • De kinderfysiotherapeut volgt, zo mogelijk, de schrijfmethode van school.
  • De schrijfoefeningen worden ondersteund door oefeningen voor de oog- handcoördinatie en fijne motoriek.

Door het stellen van duidelijke haalbare doelen en stappen proberen we het leesbaar schrijven weer een positieve uitdaging te laten zijn voor het kind. Dit gebeurt uiteraard in overleg met de leerkracht en ouders.

Bij Kidsense kijken we verder!
  • We pakken het totaal plaatje aan en kijken naar de 3 peilers bewegen, voeding & gedrag.
  • De problematiek van uw kind wordt op alle 3 deze factoren onderzocht om zo het probleem vanaf de basis op te lossen.
  • We vertellen u graag nog veel meer over onze onderscheidende werkwijze!
  • concentratie
Contactgegevens
Maak een afspraak

Maak meteen een afspraak of stuur een appje!

Je wordt doorverwezen naar de WhatsApp van Medanzo.